7.12.2020 —
31.1.2021Mothers of UltraMiao and ChaoCoop
31.1.2021
- Deutsch siehe unten -
Mothers of Ultra is the title of a new video and fashion collection produced by visual artist and fashion designer Miao in collaboration with ChaoCoop based in Jieyang, China. The pieces are presented as a frontal window installation at Synnika in Frankfurt/Main as well as on www.synnika.space.
Mothers of Ultra ist der Titel einer neuen Videoinstallation und Modekollektion produziert von der Künstlerin und Modedesignerin Miao in Zusammenarbeit mit ChaoCoop aus Jieyang in China. Die Arbeiten werden als Schaufensterinstallation im Synnika präsentiert sowie auf www.synnika.space.
Mothers of Ultra (2020), by Miao and ChaoCoop, installation view, foto: Wolfgang Günzel
Synnika started working with Miao during the Launch of a Soeng Joeng Toi (SJT) in Frankfurt/Main in August 2019. At that time she was pregnant and working in Guangzhou, mainly with textile and video at the SJT community space in collaboration with other artists and friends. Her contribution to the SJT project at Synnika was a video installation and Blind Date invitation searching for someone to marry her. The marriage ought to protect the becoming single-mother from the Chinese law that would demand from her to return to the region where she was born. Miao gave birth to her daughter Ah Chao (English: "Ultra") in December 2019 after she got married to herself and to her friends, celebrating a phenomenal wedding in Guangzhou. Before giving birth Miao moved to the city of Jieyang near the eastern border of the Guangdong province. A place where she knows family and where she could have access to the legal and medical infrastructure, that the Chinese authorities would withhold from her in Guangzhou. In her neighbourhood in Jieyang she finds a community of mothers working for the textile industry, mainly for Mattel and other western brands, mainly from home. Here, at a four-hours-car-drive from the economic center of Guangzhou, she finds a setting in which she can work and live with her daughter, while planning the next steps. The installation on display behind the frontal window of Synnika is produced in Jieyang by this community of mothers around the newborn Ultra – interwoven by daily routine of informal labour, expanded motherhood and the global textile industry. The pieces in the installation are based on textiles, fashion, video and politics of everyday life, portraing the reality and potential future of the Mothers of Ultra.
Foto: Miao
Synnika begann die Zusammenarbeit mit Miao während des Launch of a Soeng Joeng Toi (SJT) in Frankfurt/Main im August 2019. Zu dieser Zeit war sie schwanger und arbeitete in Guangzhou, hauptsächlich mit Textilien und Video im SJT Community Space in Zusammenarbeit mit anderen Künstler*innen und Freund*innen. Ihr Beitrag zum SJT-Projekt im Synnika war eine Videoinstallation und eine Blind-Date-Einladung, mit der sie nach einer/m Ehepartner/in suchte. Die Heirat sollte die werdende alleinerziehende Mutter vor dem chinesischen Gesetz schützen, das von ihr verlangt, in die Region zurückzukehren in der sie geboren wurde. Miao brachte ihre Tochter Ah Chao (deutsche Übersetzung: "Ultra") im Dezember 2019 zur Welt, nachdem sie für und mit sich selbst und allen anwesenden Freund*innen eine phänomenale Hochzeit in Guangzhou feierte. Vor der Geburt zog Miao in die Stadt Jieyang nahe der östlichen Grenze der Provinz Guangdong. Ein Ort, in dem einige ihrer Familienmitglieder wohnen und wo ihr Zugang zu jener rechtlichen und medizinischen Infrastruktur gewährt wurde, die ihr die chinesischen Behörden in Guangzhou vorenthalten. In ihrer Nachbarschaft in Jieyang fand sie eine Gemeinschaft von Müttern, die für die Textilindustrie, hauptsächlich für Mattel und andere westliche Marken, zumeist von zuhause aus arbeiten. Hier, vier Autostunden vom Wirtschaftszentrum Guangzhou entfernt, findet sie eine Umgebung, in der sie mit ihrer Tochter arbeiten und leben kann, während sie ihre nächsten Schritte plant. Die Installation, die im Synnika-Schaufenster zu sehen sein wird, wurde in Jieyang produziert, von jener Gemeinschaft aus Müttern, die sich um die Neugeborene Ultra versammelt haben - verbunden durch ihren Alltag informeller Arbeit, erweiterter Elternschaft und die globale Textilindustrie. Die Objekte der Installation basieren auf Textilien, Mode, Video und einer Politik des Alltagslebens, sie portraitieren die Realität und mögliche Zukunft der Mothers of Ultra.
From left to right: Tote Bag, Washable Slippers, Extended Gloves, Little Patchwork Pouch, Face Masks Folding Storage Bags (Pack of 5), Videos on loop (all 2020), by ChaoCoop, Table (2019) by Andrea Lüdin, foto: Wolfgang Günzel
Videos on loop, find below, foto: Wolfgang Günzel
Mothers of Ultra (2020), by Miao and ChaoCoop, installation view, foto: Wolfgang Günzel
Blind Date (2019), Wedding Video (2019), foto: Wolfgang Günzel
Banner-Trousers (2020), artists: Miao, Tina; Dudou (2020), artists: Miao Mothers Temple, Adan, Momoblast, foto: Wolfgang Günzel
Whole Family Forbearing Kimono (2020), artists: Miao, Tina, 仙女似的果然, fmg55555, tb61497817, 天然呆xiao妞f, foto: Wolfgang Günzel
Simple Breastfeeding T-Shirt (2020), artists: Miao, Qin, foto: Wolfgang Günzel
Ding Lao Tou (2020), artist: Xiaolingzi, foto: Wolfgang Günzel
City Trash Handbag (2020), artists: Miao, Tina, Adan, Chenmin, 💗Qin, foto: Wolfgang Günzel
in the same boat (2020), artists: Chenmin, Jialu Chen, Adan, Money, CAT, Xiaolingzi, Yuxiu, Miao Mothers Temple, Qin »A little bit«, adhesive beads, CAT; »Open life«, embroidery, Chenmin; »hello«, embroidery, Money; »hug«, embroidery with computer, Jialu Chen; »Sisters and flower«, embroidery, Xiaolingzi; »mothers of ultra cooperative«, embroidery with sewing machine, Qin, »in the same boat«, Yuxiu (Abao's grandma); sewn together by Miao Mothers Temple and Adan, foto: Wolfgang Günzel
Three in One Breastfeeding Top (2020), Artist: Miao, Foto: Wolfgang Günzel
Armpitarmpit (2020), artist: SARS, foto: Wolfgang Günzel
Babyshit T-Shirt (2020), artist: Miao, foto: Wolfgang Günzel
Foto: Abao
This project is curated in collaboration with Xiaotian Li and Christoph Plutte from SoengJoengToi (SJT), Guangzhou.
Xiaotian Li is a curator of the Huangbian Station (HBS) Contemporary Art Research Center in Guangzhou, China. She is a founding member of SJT. Her articles have been published in Inter-Asia Cultural Studies, Artforum.com.cn, Randian, LEAP and Southern Metropolis Daily, among others.
Christoph Plutte, studied philosophy in Berlin, now lives and works in Guangzhou. He is a member of SJT. Plutte writes and edits books from time to time, most recently Ngo Van, "Im Land der gesprungene Glocke," Matthes & Seitz, 2018.
Dieses Projekt wird kuratiert in Zusammenarbeit mit Xiaotian Li und Christoph Plutte von SoengJoengToi (SJT), Guangzhou.
Xiaotian Li ist Kuratorin des Forschungszentrums für zeitgenössische Kunst der Huangbian Station (HBS) in Guangzhou, China. Sie ist Gründungsmitglied von SJT. Ihre Artikel wurden u.a. in Inter-Asia Cultural Studies, Artforum.com.cn, Randian, LEAP und Southern Metropolis Daily veröffentlicht.
Christoph Plutte, studierte Philosophie in Berlin, lebt und arbeitet heute in Guangzhou. Er ist Mitglied von SJT. Plutte schreibt und redigiert Bücher von Zeit zu Zeit, zuletzt Ngo Van, »Im Land der gesprungene Glocke«, Matthes & Seitz, 2018.
The installation is supported by the Stiftung Kunstfonds and the Kulturamt Frankfurt am Main.
Die Installation wird unterstützt von der Stiftung Kunstfonds und dem Kulturamt Frankfurt am Main.